Zin verbindend leiderschap in onderwijs (congrespaper)

Zin verbindend leiderschap in onderwijs (congrespaper)

Is verbindend leiderschap dé essentie voor een gezamenlijke ambitie voor onderwijskwaliteit [1&2]? Wie verbind je dan aan wat? Docenten aan de beleidsnota’s? Of verbindt de leider zich aan zingevingsbehoeften van de docent? De eerste optie is klassiek management: organiseren en veranderen kan niet plaats vinden zonder manager als éerste beweger’. Het kweekt volgers. Dat werkt niet in de complexe, dynamische 21ste eeuw. management professional
Deze bijdrage werkt de tweede optie uit: zingeving van de docent als focuspunt.
 
Ik ontwikkel de volgende gedachtelijn:
1. De verstandelijke en emotionele verbinding aan zingeving.
2. De onderwijsinstelling als werkbestaan of instrument.
3. De verbindende leider en de zindialoog.
4. De relatie zingeving, ziel en antifragiliteit.
 

 

  Download - pdf -    - 'Zin verbindend leiderschap in onderwijs (congrespaper)  in - Fusies in het onderwijs en betekenisvol omgaan met organisatieculturen: congres paper van ‘Brussel’ 2017'